Τετάρτη 1 Ιουνίου 2011

Ε.ΨΗ.ΜΕ. // Ανακοίνωση άσκησης Α06 // "Διαχείριση Μεταδεδομένων για Φωτογραφικές Εικόνες"

Λαμβάνετε την ανακοίνωση της έκτης σας άσκησης, καθώς και πόρους σχετικούς με τη θεματολογία του μαθήματος στο οποίο βασίζεται η άσκηση. Η άσκηση είναι ατομική, η δε παράδοση θα γίνει εντός της εβδομάδας 13/6-17/6 μέσω ηλεκτρονικής υποβολής των ψηφιακών αρχείων.

Σκοπός της άσκησης είναι να εφαρμόσετε καλές πρακτικές διαχείρισης φωτοειδησεογραφικών (και όχι μόνο) εικόνων και ειδικότερα α) να κατανοήσετε την έννοια των μεταδεδομένων και τις ανάγκες που εξυπηρετούν, β) να εξασκηθείτε στη συλλογή και καταχώρηση μεταδεδομένων σε φωτογραφικές εικόνες, και γ) να αντιληφθείτε την έννοια της "φωτογραφικής ανάλυσης" και το συσχετισμό της με τον αποθηκευτικό όγκο και τις διαστάσεις απεικόνισης και εκτύπωσης.

Συγκεκριμένα, καλείστε να παραδώσετε μια (1) φωτογραφία "ειδησεογραφικού χαρακτήρα" συνοδευόμενη από πλήρη περιγραφή μεταδεδομένων σύμφωνα με το σχήμα IPTC Core (Verison 1.1) σε δύο (2) προσαρμοσμένες εκδόσεις αντίστοιχα κατάλληλες για χρήση α) στην εικονογράφηση ενός εντύπου, και β) στην εικονογράφηση ενός online άρθρου. Θα αξιολογηθεί η τεχνική αρτιότητα των ψηφιακών αρχείων (με φωτογραφικούς και εκδοτικούς όρους), καθώς και η αρτιότητα στη διαδικασία ενσωμάτωσης μεταδεδομένων.

Ο εκτιμώμενος χρόνος απασχόλησης για αυτή την εργασία είναι:
Μελέτη πόρων και προετοιμασία για τη συλλογή μεταδεδομένων 1-2 ώρες,
Φωτογράφιση και συλλογή πληροφοριών 1-2 ώρες,
Καταχώρηση μεταδεδομένων, προετοιμασία και υποβολή των ψηφιακών αρχείων 1-2 ώρες.

Προτού να ξεκινήσετε καλό είναι να "φρεσκάρετε" τις γνώσεις σας συσχετίζοντας τη συζήτηση που έγινε στην τάξη με τους ακόλουθους πόρους:

Metadata in Context
http://www.adobe.com/products/xmp/pdfs/seybold_metadata.pdf
(υποχρεωτική ανάγνωση, κάπως "παλαιό" (2005) κείμενο αλλά πολύ περιεκτικό και ολοκληρωμένο)

7 Steps to Understanding XMP Metadata
http://www.adobe.com/products/xmp/vector/xmp.html
(υποχρεωτική ανάγνωση, μια "ελαφριά" παρουσίαση που θα σας εισάγει εύκολα και γρήγορα στην έννοια των μεταδεδομένων)

Digital Asset Management for Photographers
http://www.thedambook.com/TheDAMBook_Chapter1.pdf
(προαιρετική ανάγνωση, σας εισάγει στη "μεγάλη ιδέα" πέρα από τα μεταδεδομένα, εγώ πάντως θα το διάβαζα οπωσδήποτε αν ήμουν στη θέση σας)

Understanding Metadata
http://www.niso.org/publications/press/UnderstandingMetadata.pdf
(εγκυκλοπαιδική αναφορά για το αρχείο σας, περιέχει πολλές παραπομπές σε ενδιαφέρουσες πηγές και ένα καλό γλωσσάρι όρων)

IPTC Photo Metadata White Paper 2007
http://www.iptc.org/std/photometadata/0.0/documentation/IPTC-PhotoMetadataWhitePaper2007_11.pdf
(εγκυκλοπαιδική αναφορά για το αρχείο σας, μεταξύ άλλων περιέχει διαγράμματα χρήσης μεταδεδομένων σε διαφορετικές ροές εργασίας, όπως π.χ. σε πρακτορεία ειδήσεων, φωτοθήκες, περιοδικά κ.λπ.)

Guidelines For Handling Image Metadata
http://www.metadataworkinggroup.com/pdf/mwg_guidance.pdf
(εγκυκλοπαιδική αναφορά για το αρχείο σας, αντίστοιχη θεματολογία και προσέγγιση με τον προηγούμενο πόρο)

Adobe CS5 File Info Panels User Guide
http://www.iptc.org/std/photometadata/documentation/IPTC-CS5-FileInfo-UserGuide_6.pdf
(υποχρεωτική ανάγνωση Σελ. 9-14, 25-30, απαιτείται για την υλοποίηση της άσκησης)

ΕΡ.: Γιατί παρατίθενται τόσοι σχετικοί πόροι; Καταλαβαίνω ότι τα μεταδεδομένα έχουν κάποια χρησιμότητα, αλλά δεν αποτελούν προτεραιότητα. Προτεραιότητα έχει η έκφραση και η δημιουργικότητα!
ΑΠ.: Συμφωνώ... αλλά, εδώ και λίγα χρόνια, γίνεται έντονη συζήτηση σχετικά με συγκεκριμένα νομοθετήματα που προωθούνται στις Η.Π.Α. και την Ε.Ε. περί των αποκαλούμενων "Orphan Works". Σύμφωνα με κάποιους, η νομοθετική πρόθεση συνοψίζεται στο εξής: Εάν για ένα πνευματικό έργο δεν είναι εύκολα εφικτό να διαπιστωθεί ο κάτοχος, τότε είναι δυνατό να αρθεί η πνευματική ιδιοκτησία επί αυτού ώστε να μπορεί να χρησιμοποιηθεί ελεύθερα.
Εφόσον το ζήτημα σας απασχολεί, παραθέτω πόρους ενημέρωσης ακολούθως.

A Brief History of Orphan Works
http://www.stockartistsalliance.org/orphan-works-history
(το "προβλημα¨)

The Importance of Orphan Works Legislation
http://www.copyright.gov/orphan/
(οι "κακοί")

eIFL-IP Handbook on Copyright and Related Issues for Libraries
http://plip.eifl.net:8080/eifl-ip/issues/handbook/orphaned-works/downloadFile/file/handbook_orphan.pdf

How metadata should be embedded and preserved in digital media files
http://www.iptc.org/site/Photo_Metadata/Embedded_Metadata_Manifesto_(2011)
(μια "λύση¨)

Ακολούθως παραθέτω την προτεινόμενη μεθοδολογία εργασίας, για την υλοποίηση της άσκησης.

Προτού να φωτογραφίσετε προετοιμαστείτε, μελετώντας τα πεδία μεταδεδομένων που απαιτούνται να συμπληρωθούν, ώστε να είστε σε θέση να συλλέξετε επαρκείς για τη φωτογραφία σας πληροφορίες κατά τη λήψη. Για το σκοπό αυτό διαβάστε το σχετικό πόρο που έχω παραθέσει ανωτέρω, Σελ. 9-14, 25-30. Αν και δεν απαιτείται, προτιμήστε να φωτογραφίσετε σε μορφή RAW. Πριν επιστρέψετε από τη φωτογράφιση, σιγουρευτείτε πως έχετε συλλέξει και σημειώσει σε ένα πρόχειρο χαρτί όλες τις απαραίτητες πληροφορίες για την ορθή καταχώρηση των μεταδεδομένων αργότερα.

Έχοντας επιστρέψει από τη φωτογράφιση, μεταφέρετε τη φωτογραφία στον υπολογιστή σας, και χρησιμοποιήστε το Adobe Bridge για να εντοπίσετε το αποθηκευμένο μορφής RAW αρχείο (CR2, .NEF κ.λπ.). Προσθέστε τα μεταδεδοδένα μέσω της εντολής File Info... ή του Metadata panel, προτού να "ανοίξετε" το RAW αρχείο. Χαρακτηρίζοντας μεταδεδομένα από την αρχή είναι καλή πρακτική, αυτά θα μεταφέρονται αυτόματα στα παράγωγα αρχεία, και έτσι κερδίζετε χρόνο. Δε χρειάζεται να ανυσηχείτε ότι "καταστρέφετε" το RAW αρχείο σας, θυμηθείτε τη συζήτηση που είχαμε για το sidecar αρχεία.

'Εχοντας καθορίσει τα μεταδεδομένα, τώρα θα ασχοληθείτε με την προετοιμασία των δύο εκδόσεων της φωτογραφίας, για έντυπο και για το web.

Πρώτα θα ασχοληθείτε με την προετοιμασία της έκδοσης για έντυπη χρήση. Είναι η στιγμή που θα εργαστείτε με το Adobe Camera Raw. Θα αξιοποιήστε τις γνώσεις σας από την εμπειρία της άσκησης Α05 (εκκρεμεί να γράψω τη σχετική ανακοίνωση) ή από την επίδειξη που έκανα στην τάξη, για να προβείτε σε βασικές χρωματικές, τονικές και λοιπές διορθώσεις, λαμβάνοντας υπόψη και τις ακόλουθες επισημάνσεις: Αφού αναφερόμαστε σε εκδοτικές εφαρμογές είναι λογικό να χαρακτηρίσετε αυτή την έκδοση της φωτογραφίας στο χρωματικό χώρο Adobe RGB(1998). Επίσης αναλογιστείτε πως η προσδοκώμενη εκτύπωση θα γίνει πιθανώς σε έντυπο με διαστάσεις σελίδας Α4 (περίπου), η δε απαιτούμενη ανάλυση εκτύπωσης θα είναι 240-300 dpi. Είναι πολύ πιθανό η αρχική σας φωτογραφία να έχει αρκετά υψηλότερη ευκρίνεια από την απαιτούμενη. Κάντε μερικούς πρόχειρους υπολογισμούς, και αν κρίνετε καταλληλο μειώστε τo μέγεθος κάνοντας subsampling (θυμηθείτε το παράδειγμα με τον κουβά, σίγουρα δε θέλουμε να είναι άδειος, αλλά δεν υπάρχει λόγος και να ξεχειλίζει). Τέλος, με την εντολή Save Image... αποθηκεύστε την εικόνα σε μορφότυπο TIFF ή JPEG (τεχνικά η επιλογή TIFF είναι ορθότερη, αλλά σε πρακτικό επίπεδο, στον εκδοτικό χώρο χρησιμοποιούνται εξίσου και οι δύο μορφότυποι).

Τώρα θα ασχοληθείτε με την προετοιμασία της έκδοσης για χρήση web. Ανοίξτε την εικόνα που προετοιμάσατε για έντυπη χρήση με το Adobe Photoshop, και ακολούθως χρησιμοποιήστε την εντολή File>Save for Web & Devices. για να αποθηκεύσετε τη φωτογραφία σε μορφότυπο PNG ή JPEG. Εναλλακτικά μπορείτε να ανοίξετε το αρχείο μορφής RAW (το sidecar αρχείο σας εξασφαλίζει πως ο προηγούμενος κόπος σας δεν πήγε χαμένος) και αντί της εντολής Save Image... επιλέξτε Open Image. Εδώ πρέπει να αναλογιστείτε τα εξής, α) στον κόσμο του web δεν υπάρχουν προκαθορισμένες φυσικές διαστάσεις, υπάρχουν μόνο pixels και αναλύσεις συσκευών απεικόνισης, και β) δε μπορείτε να γνωρίζετε από πριν που θα εμφανιστεί η εικόνα σας, αλλά μπορείτε να υποθέσετε με μεγάλη σιγουριά πως θα εμφανιστεί σε καταναλωτικές συσκευές ευρείας χρήσης. Άρα είναι λογικό να χαρακτηρίσετε αυτή την έκδοση της φωτογραφίας στο χρωματικό χώρο sRGB (IEC 69166-2-1) και να προνοήσετε για την ενσωμάτωση του χρωματικού προφίλ, μέσω της αντίστοιχης επιλογής Embed Color Profile. Επίσης είναι λογικό να χαρακτηρίσετε τις διαστάσεις της φωτογραφίας σε pixels. Για την άσκηση, θα επιλέξετε 320Χ480 px. (Ενδεικτικά, η οθόνη ενός iPhone 3Gs έχει ανάλυση 480X320, ενός iPhone 4 960Χ640, ενώ μια τηλεόραση HD-ready 1280X720. Δείτε και εδώ.)

Έχοντας πλέον τελειώσει, θα υποβάλετε την άσκηση ηλεκτρονικά, μέσω της υπηρεσίας Pithos σε προκαθορισμένο μοιραζόμενο φάκελλο προσβάσιμο από Οther's Shared/ekokkoris@teiath.gr/ΨΗΦΙΑΚΑ ΜΕΣΑ/Α06. Η υποβολή της άσκησης θα είναι τυποποιημένη ως προς την ονομασία των αρχείων με τη μορφή Α06-ΑΡ. ΜΗΤΡΩΟΥ-ΕΠΩΝΥΜΟ-ΟΝΟΜΑΣΙΑ ΑΡΧΕΙΟΥ-(επίθεμα HIGHRES ή LOWRES αναλόγως).jpg

Καλή Επιτυχία!

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

Γράψτε τις εντυπώσεις σας, ή κάνετε επισημάνσεις και προτάσεις για τη βελτίωση του άρθρου.